جزئیات پست

مجله

یک سری چیز مهم!

یک چیزی را همین اول تا یادم رفته بگویم که اصلا قرار نیست من در این نوشته‌ها و این مجله، نمایشی را نقد کنم. کار من نقد نیست و من هم منتقد تئاتر نیستم. منتقد با دیدن هر نمایش به دنبال نقاط مثبت و منفی می‌گردد و با توجه با این موضوع که صاحب اثر دوستش باشد یا نفعی برایش داشته باشد یا کارگردان و عوامل کار دشمنش باشند یا گفتن از نقاط ضعف اثر باعث شادی دوستانش بشود، یک نمایش را نقد می‌کند. من با هیچ کس دوستی ندارم و جز دشمن تراشی به چیز دیگری فکر نمی‌کنم.
یک چیز دیگر را هم بگویم، حالا که در کافه نشستید و دارید قهوه می‌نوشید و صفحات این مجله را ورق می‌زنید اصلا فکر نکنید، دارید کار مهمی انجام می‌دهید و در برنامه روزانه‌تان قسمت فعالیت فرهنگی را تیک نزنید و در حین تورق مجله سیگارتان را مانند فلان نویسنده روی شقیقه‌تان نگیرید و بیش از این باعث خنده اطرافیانتان نشوید.
یک چیز دیگر هم بگویم، اینکه شما همه تئاترهای روی صحنه را می‌بینید و بعدش می‌روید کافه، دلیل محکمی بر هنرمند بودن و یا صاحب کمالات بودن نیست، پس در هنگام نقد آثار، اگر اعتماد به نفس‌تان به دلیل کثرت دیدن تئاتر است، کمی به خودتان بیایید. البته نه اینکه ندیدن و نخواندن دلیل خاص بودن باشد ولی زیاد دیدن هم دلیل بر فرهیخته بودن نیست.
یک چیز دیگر اینکه قهوه زیاد و سیگار برای سلامتی بسیار مضر است، لازم نیست هر پاراگرافی که می‌خوانید یا بعد از هر جمله‌ای که می‌گویید، پکی عمیق به سیگارتان بزنید یا یک فنجان اسپرسو دوبل را سر بکشید، قلب‌تان یک دفعه می‌ایستد.
یک چیز دیگر هم بگویم تا خیالم راحت شود. حالا همه در کافه نباید بفهمند شما تئاتری هستید، این قدر بلند بلند حرف نزنید و با گریم سنگین اجرا به کافه نروید، بالماسکه که نیست و اینکه حالا اجرا در یک سالن پرت با چهار پنج تماشاگر این همه شوآف ندارد. بگذارید معروف که شدید بدون همه این اضافه کاری‌ها همه شما را می‌شناسند.
و چیز آخر اینکه، حالا اگر از خودِ شادتان عکسی در کافه گرفتید، حتما نباید با شعری سنگین و یا جمله ای فلسفی تکمیلش کنید، بگذارید خود عکس بگوید صاحبش کیست؟ مثلا اگر بعد از تمرین یا اجرا به کافه می‌روید لازم نیست از خستگی شیرینِ بعد کار سخت بگویید ، اگر خسته‌اید سریع به خانه بروید و بخوابید ، چرا خستگی‌تان را آوردید برای ما؟
و قبل از خداحافظی بگویم که اگر در خانه میرا من را دیدید، بدانید آمده‌ام برای شکار یک سوژه جدید پس خیلی آرام از کنارم بگذرید و سعی کنید آن روز قهوه‌تان را هورت نکشید و غذای‌تان را بی‌سروصدا میل کنید.

ورنوسفادرانی
نویسنده و کارگردان