جزئیات پست

مجله

یک روز در کارگاه بازیگری هادی حجازی‌فر

اگر روزهای جمعه گذرتان به حوالی خیابان فلسطین جنوبی افتاده باشد، حتما متوجه درهای باز سالن تئاتر هامون شده‌اید؛ درهایی که از ابتدای شیوع کرونا تا همین یک ماه پیش بسته بود و افسوس اهالی تئاتر برای خاموش شدن چراغ یکی از بهترین سالن‌های خصوصی تهران را در پی داشت. اما حالا چند هفته‌ای است که با برگزاری کارگاه بازیگری هادی حجازی فر، جنب و جوش به تئاتر هامون بازگشته و همین نوید بازگشت دوباره این سالن به چرخه اجرای نمایش را می‌دهد.
«سکوت/نگاه/کلمه» عنوان کارگاهی است که هادی حجازی‌فر در تئاتر هامون برگزار می‌کند. کارگاهی که با هدف «شناخت لحظه» و «کیفیت تاثیرگذاری» تشکیل شده و می‌کوشد اهمیت سکوت، نگاه و کلمه در بازیگری را به هنرجویان منتقل کند.
حدود 30 هنرجو که بعدا می‌فهمیم از بین حدود 200 متقاضی انتخاب شده‌اند، روی صندلی‌های سالن نشسته‌اند و به حرف‌های استاد گوش می‌دهند. حجازی‌فر برای هنرجویان از اهمیت ارتباط گرفتن بازیگر با مخاطب می‌گوید و برای هرکدام از حرف‌هایش، مثالی از نقش‌های خودش یا سایر بازیگران تئاتر و سینما می‌زند. او از هنرجویان خواسته هر کدام بخش کوتاهی از نمایشنامه «دایی وانیا» اثر آنتوان چخوف را اتود بزنند. هنگام اتود زدن هنرجویان، بارها و بارها بازی آنها را قطع و اصلاح می‎کند. گاهی خودش جای آنها بازی می‌کند، گاهی کنارشان می‌نشیند و نقش مقابل را به عهده می‌گیرد و گاهی از دیگر هنرجویان می‌خواهد نظرشان را بگویند.
کارگاه چهار ساعت است و تنها وقتی که می‌توانیم با هادی حجازی‌فر درباره کارگاه و اهداف آن گفت‌وگو کنیم، در وقت استراحت است. او که حتی در زمان استراحت هم در سالن می‌نشیند و به سوالات هنرجویان پاسخ می‌دهد، درباره ایده برگزاری این کارگاه می‌گوید: «ایجاد آکادمی هامون و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اصلی‌ترین هدف من در راه‌اندازی سالن هامون بود؛ هدفی که دو سال به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به تعویق افتاد. به همین دلیل در راه‌اندازی مجدد سالن، اولویت‌مان بخش آموزش است و بنا داریم رویکرد آموزشی آکادمی هامون را جدی‌تر دنبال کنیم.»
حجازی‌فر درباره فلسفه نامگذاری کارگاه می‌گوید: «چیزی که برای من در این کارگاه مهم است، تاکید روی شناخت لحظه و کیفیت تاثیرگذاری در بازیگری است و این حاصل نمی‌شود مگر اینکه بازیگر اهمیت سکوت، اهمیت نگاه و اهمیت کلمه را درک کند. به همین دلیل عنوان کارگاه را «سکوت/نگاه/کلمه» انتخاب کردم تا هنرجو از همان اول بداند قرار است در این کارگاه با چه چیزی مواجه شود و قرار است روی کدام بخش بازیگری‌ تاکید شود.»
از او درباره استقبال از این کارگاه پرسیدیم: «ما بیش از 200 تقاضا برای ثبت نام داشتیم. طبیعتا برای گزینش 30 نفر از بین این تعداد، معیارهایی در نظر گرفتیم که تجربه کاری موثر و گذراندن آموزش‌های مقدماتی مهمترین آنها بود. تعداد زیادی از هنرجویانی که هم اکنون در کلاس حضور دارند، تجربه کار در تئاتر و حتی سینما را دارند و همین کیفیت آموزش برای بقیه هنرجویان را هم بالاتر برده است.»
از حجازی‌فر پرسیدیم در پایان این کارگاه چه برنامه‌ای برای استفاده از هنرجویان در پروژه‌های خود یا معرفی به دیگر کارگردانان دارد: «خوشبختانه همه بچه‌ها استعداد و ظرفیت بالایی از خودشان نشان داده‌اند و تاکنون از هیچکدام از آنها ناامید نشده‌ام. امیدوارم بتوانیم در پایان این دوره، دو نمایش را برای اجرای عموم آماده کنیم و در همین سالن روی صحنه ببریم.»
و در نهایت اینکه درهای سالن هامون چه زمانی به روی گروه‌های نمایشی و مخاطبان تئاتر باز می‌شود: «هدف من و همکارانم این است که آثار باکیفیت و شایسته در سالن هامون روی صحنه بروند. از این رو به موازات فعال کردن بخش آموزش، بخش تولید را هم فعال کرده‌ایم تا از همه ظرفیت‌های سالن استفاده کنیم.»
آنتراکت تمام شده و بچه‌ها به کلاس بازگشته‌اند. حجازی‌فر می‌گوید اتود بعدی، و ده‌ها دست بالا می‌رود. «سونیا»ها و «آستروف»ها آماده اتود زدن هستند.

مینا شجاعیان
بازیگر